umowy cywilnoprawne, umowa cywilna, umowa zlecenie, umowa o dzieło, umowa sprzedaży, umowa najmu
lupa
A A A

Gazeta Podatkowa nr 54 (1199) z dnia 6.07.2015

Uszkodzenie przesyłki wysłanej ze sklepu internetowego

Konsument zamówił towar w sklepie internetowym. Został mu on wysłany kurierem. Klient odebrał towar i tego samego dnia poinformował nas, że towar jest uszkodzony i w związku z tym klient odstępuje od umowy i żąda zwrotu pieniędzy. Czy możemy nie uwzględnić tego żądania powołując się na to, że klient powinien był zbadać przesyłkę przy odbiorze i odmówić jej przyjęcia od kuriera, jeśli została ona uszkodzona w transporcie?

NIE. Klientem Czytelnika jest konsument, czyli osoba fizyczna, która dokonała zakupów w celach niezwiązanych z działalnością gospodarczą lub zawodową. Konsumenci są w szczególny sposób chronieni. W tym przypadku, mimo odebrania uszkodzonej rzeczy, klient może domagać się zwrotu pieniędzy od sklepu internetowego.

Jeżeli sprzedana rzecz ma zostać przesłana przez sprzedawcę kupującemu będącemu konsumentem (osobą fizyczną dokonującą zakupów w celach niezwiązanych z prowadzoną działalnością gospodarczą lub zawodową), to ryzyko związane z utratą lub uszkodzeniem rzeczy przechodzi na kupującego dopiero z chwilą, gdy rzecz zostanie mu wydana. Chodzi tu więc o moment, w którym przewoźnik wydaje rzecz kupującemu. Taka zasada ma zastosowanie do zdecydowanej większości zakupów w sklepach internetowych dokonywanych przez konsumentów, gdzie to sprzedawca zawiera umowy z firmami kurierskimi.

Sprzedawca nie może więc zasłaniać się wobec konsumenta tym, że to przewoźnik uszkodził przesyłkę. Ryzyko z tym związane obciąża sprzedawcę. Nawet więc udowodnienie przez sprzedawcę, że towar był sprawny w momencie jego wysyłania i że do uszkodzenia doszło w transporcie nie zwolni sprzedawcy z odpowiedzialności wobec konsumenta.

Dodatkowo przy sprzedaży konsumentom należy uwzględnić zasadę wynikającą z art. 5562 Kodeksu cywilnego (Dz. U. z 2014 r. poz. 121 ze zm.). Zgodnie z nim, jeżeli kupującym jest konsument, a wada fizyczna została stwierdzona przed upływem roku od dnia wydania rzeczy sprzedanej, domniemywa się, że wada lub jej przyczyna istniała w chwili przejścia niebezpieczeństwa na kupującego. W praktyce więc, aby uwolnić się od odpowiedzialności, sprzedawca musiałby udowodnić, że wada powstała już po wydaniu rzeczy (np. klient uszkodził rzecz) i nie wynikała z przyczyny tkwiącej w rzeczy jeszcze przed jej wydaniem.

Klient może zdecydować, czy reklamować uszkodzoną rzecz w oparciu o przepisy Kodeksu cywilnego o rękojmi przy sprzedaży, czy też odstąpić od umowy zawartej na odległość, co nie wymaga nawet podawania przyczyny. Jeśli skorzysta z rękojmi, to musi się liczyć z tym, że sprzedawca może uniknąć konieczności zwracania pieniędzy, jeśli niezwłocznie i bez nadmiernych niedogodności dla kupującego wymieni rzecz wadliwą na wolną od wad albo wadę usunie (art. 560 § 1 K.c.). Jeśli konsumentowi zależy na zwrocie pieniędzy, to może skorzystać z uprawnienia z art. 27 ustawy o prawach konsumenta (Dz. U. z 2014 r. poz. 827). Wynika z niego, że konsument, który zawarł umowę na odległość może w terminie 14 dni odstąpić od niej bez podawania przyczyny i bez ponoszenia kosztów.

www.UmowyCywilnoprawne.pl - Umowa sprzedaży:

 Chcesz wiedzieć więcej, skorzystaj z Portalu Podatkowo-Księgowego www.gofin.pl
www.KodeksCywilny.pl » 
Więcej w zasobach płatnych

Serwis Głównego Księgowego

Gazeta Podatkowa

Indeks Księgowań - Księgowanie od A do Z
GOFIN NEWS - mobilna aplikacja dla Księgowych!
PRZEWODNIKI on-line Księgowego i Kadrowego
Pomocniki Księgowego

Terminarz

lipiec 2018
PN WT ŚR CZ PT SO ND
1
2
3
4
6
7
8
11
12
13
14
15
17
18
19
21
22
23
24
26
27
28
29
30
31
ASYSTENT GOFIN - Darmowa aplikacja dla Księgowych
sklep.gofin.pl - RABATY, NAGRODY, PROMOCJE
NEWSLETTERY
Fachowe czasopisma - PoznajProdukty.gofin.pl
Kodeks cywilny - zbiór przepisów prawnych z zakresu prawa cywilnego
Spółki - powstawanie, łączenie, przekształcanie, podział i likwidacja

GOFIN PODPOWIADA

Kompleksowe opracowania tematyczne

Sklep internetowy - sklep.gofin.pl
gofin
sgk
czasopisma
forum
sklep
gazeta podatkowa
 
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o., ul. Owocowa 8, 66-400 Gorzów Wlkp., tel. 95 720 85 40, faks 95 720 85 60
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN
Szanowny Użytkowniku !
Prosimy o zapoznanie się z poniższymi informacjami oraz wyrażenie dobrowolnej zgody poprzez kliknięcie przycisku "Zgadzam się".
Pamiętaj, że zawsze możesz wycofać zgodę.

Serwis internetowy, z którego Pani/Pan korzysta używa plików cookies w celu:

  • zapewnienia prawidłowego działania serwisów (utrzymania sesji),

  • analizy statystyk ruchu i reklam w serwisach,

  • zbierania i przetwarzania danych osobowych w celu wyświetlenia personalizowanych reklam.

Pliki cookies

Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z serwisu, w celu administrowania serwisem, dostosowania treści serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania behawioralnego reklamy (dostosowania treści reklamy do indywidualnych potrzeb użytkownika). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do internetu oraz w Polityce prywatności i plików cookies.

Administratorzy

Administratorem Pana/Pani danych osobowych w związku z korzystaniem z serwisu internetowego i jego usług jest Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o.

Administratorem danych osobowych w plikach cookies w związku z wyświetleniem analizy statystyk i wyświetlaniem spersonalizowanych reklam jest partner Wydawnictwa Podatkowego GOFIN sp. z o.o., Stroer Digital Operations sp. z o.o. (SDO). Odbiorcą informacji z plików cookies są Netsprint S.A., Google LLC oraz spółki zlecające SDO realizację kampanii reklamowej, a także podmioty badające i zliczające tę kampanię. Dane te mogą ponadto zostać udostępnione na rzecz partnerów handlowych SDO.

Jakie ma Pani/Pan prawa w stosunku do swoich danych osobowych?

Wobec swoich danych mają Pan/Pani prawo do żądania dostępu do swoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych, prawo do cofnięcia zgody.

Podstawy prawne przetwarzania Pani/Pana danych osobowych

  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z wykonaniem umowy

    Umowa w naszym przypadku oznacza akceptację regulaminu naszych usług. Jeśli zatem akceptuje Pani/Pan umowę na realizację danej usługi, to możemy przetwarzać Pani/Pana dane w zakresie niezbędnym do realizacji tej umowy.

  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z prawnie uzasadnionym interesem administratora

    Dotyczy sytuacji, gdy przetwarzanie danych jest uzasadnione z uwagi na usprawiedliwione potrzeby administratora, tj. dokonanie pomiarów statystycznych, ulepszania naszych usług, jak również prowadzenie marketingu i promocji własnych usług administratora w serwisie internetowym.

  • Dobrowolna zgoda

    Aby móc wyświetlać spersonalizowane reklamy dopasowane do Pani/Pana zainteresowań, partner Wydawnictwa Podatkowego GOFIN sp. z o.o., Stroer Digital Operations sp. z o.o. musi mieć możliwość przetwarzania Pani/Pana danych. Udzielenie takiej zgody jest całkowicie dobrowolne (nie ma obowiązku jej udzielenia).

Zgoda

W związku z powyższymi wyjaśnieniami prosimy o wyrażenie dobrowolnej zgody na przetwarzanie Pani/Pana danych osobowych w związku z możliwością wyświetlenia reklam dopasowanych do Pani/Pana zainteresowań poprzez kliknięcie w przycisk „Zgadzam się” lub „Nie teraz” w przypadku braku zgody.