umowy cywilnoprawne, umowa cywilna, umowa zlecenie, umowa o dzieło, umowa sprzedaży, umowa najmu
lupa
31 marca 2017 r. (piątek) mija ostateczny termin złożenia do US zeznań: CIT-8, CIT-8A, CIT-8B za 2016 r.31 marca 2017 r. (piątek) mija ostateczny termin złożenia do US informacji IFT-2R za 2016 r.
Zamknij
A A A

Gazeta Podatkowa nr 54 (1199) z dnia 6.07.2015

Uszkodzenie przesyłki wysłanej ze sklepu internetowego

Konsument zamówił towar w sklepie internetowym. Został mu on wysłany kurierem. Klient odebrał towar i tego samego dnia poinformował nas, że towar jest uszkodzony i w związku z tym klient odstępuje od umowy i żąda zwrotu pieniędzy. Czy możemy nie uwzględnić tego żądania powołując się na to, że klient powinien był zbadać przesyłkę przy odbiorze i odmówić jej przyjęcia od kuriera, jeśli została ona uszkodzona w transporcie?

NIE. Klientem Czytelnika jest konsument, czyli osoba fizyczna, która dokonała zakupów w celach niezwiązanych z działalnością gospodarczą lub zawodową. Konsumenci są w szczególny sposób chronieni. W tym przypadku, mimo odebrania uszkodzonej rzeczy, klient może domagać się zwrotu pieniędzy od sklepu internetowego.

Jeżeli sprzedana rzecz ma zostać przesłana przez sprzedawcę kupującemu będącemu konsumentem (osobą fizyczną dokonującą zakupów w celach niezwiązanych z prowadzoną działalnością gospodarczą lub zawodową), to ryzyko związane z utratą lub uszkodzeniem rzeczy przechodzi na kupującego dopiero z chwilą, gdy rzecz zostanie mu wydana. Chodzi tu więc o moment, w którym przewoźnik wydaje rzecz kupującemu. Taka zasada ma zastosowanie do zdecydowanej większości zakupów w sklepach internetowych dokonywanych przez konsumentów, gdzie to sprzedawca zawiera umowy z firmami kurierskimi.

Sprzedawca nie może więc zasłaniać się wobec konsumenta tym, że to przewoźnik uszkodził przesyłkę. Ryzyko z tym związane obciąża sprzedawcę. Nawet więc udowodnienie przez sprzedawcę, że towar był sprawny w momencie jego wysyłania i że do uszkodzenia doszło w transporcie nie zwolni sprzedawcy z odpowiedzialności wobec konsumenta.

Dodatkowo przy sprzedaży konsumentom należy uwzględnić zasadę wynikającą z art. 5562 Kodeksu cywilnego (Dz. U. z 2014 r. poz. 121 ze zm.). Zgodnie z nim, jeżeli kupującym jest konsument, a wada fizyczna została stwierdzona przed upływem roku od dnia wydania rzeczy sprzedanej, domniemywa się, że wada lub jej przyczyna istniała w chwili przejścia niebezpieczeństwa na kupującego. W praktyce więc, aby uwolnić się od odpowiedzialności, sprzedawca musiałby udowodnić, że wada powstała już po wydaniu rzeczy (np. klient uszkodził rzecz) i nie wynikała z przyczyny tkwiącej w rzeczy jeszcze przed jej wydaniem.

Klient może zdecydować, czy reklamować uszkodzoną rzecz w oparciu o przepisy Kodeksu cywilnego o rękojmi przy sprzedaży, czy też odstąpić od umowy zawartej na odległość, co nie wymaga nawet podawania przyczyny. Jeśli skorzysta z rękojmi, to musi się liczyć z tym, że sprzedawca może uniknąć konieczności zwracania pieniędzy, jeśli niezwłocznie i bez nadmiernych niedogodności dla kupującego wymieni rzecz wadliwą na wolną od wad albo wadę usunie (art. 560 § 1 K.c.). Jeśli konsumentowi zależy na zwrocie pieniędzy, to może skorzystać z uprawnienia z art. 27 ustawy o prawach konsumenta (Dz. U. z 2014 r. poz. 827). Wynika z niego, że konsument, który zawarł umowę na odległość może w terminie 14 dni odstąpić od niej bez podawania przyczyny i bez ponoszenia kosztów.

www.UmowyCywilnoprawne.pl - Umowa sprzedaży:

 Jeśli nie znalazłeś informacji, której szukasz,
wejdź do serwisu
www.KodeksCywilny.pl » 
Więcej w zasobach płatnych

Gazeta Podatkowa

Promocje w prenumeracie na 2017 rok - www.sklep.gofin.pl
DARMOWE PROGRAMY
PRZEWODNIKI on-line Księgowego i Kadrowego
Pomocniki Księgowego

Terminarz

marzec 2017
PN WT ŚR CZ PT SO ND
1
2
3
4
5
8
9
11
12
13
14
16
17
18
19
21
22
23
24
25
26
28
29
30
ASYSTENT GOFIN - Darmowa aplikacja dla Księgowych
sklep.gofin.pl - RABATY, NAGRODY, PROMOCJE
NEWSLETTERY
Fachowe czasopisma - PoznajProdukty.gofin.pl
Kodeks cywilny - zbiór przepisów prawnych z zakresu prawa cywilnego
Spółki - powstawanie, łączenie, przekształcanie, podział i likwidacja

GOFIN PODPOWIADA

Kompleksowe opracowania tematyczne

Sklep internetowy - sklep.gofin.pl
gofin
sgk
czasopisma
forum
sklep
gazeta podatkowa
 
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o., ul. Owocowa 8, 66-400 Gorzów Wlkp., tel. 95 720 85 40, faks 95 720 85 60