umowy cywilnoprawne, umowa cywilna, umowa zlecenie, umowa o dzieło, umowa sprzedaży, umowa najmu
lupa
A A A

Gazeta Podatkowa nr 93 (1134) z dnia 20.11.2014

Dwie podstawy odpowiedzialności sprzedawcy za wady rzeczy

Spółka nabyła agregat prądotwórczy do hali magazynowej na wypadek przerw w dostawach prądu, które sporadycznie się zdarzają, a w wyniku których firma traci na przestojach w pracy. W zamówieniu oraz na fakturze sprzedaży znajduje się zastrzeżenie, że sprzedawca udziela rocznej rękojmi na agregat oraz dwuletniej gwarancji jakości. Czy jedno nie wyklucza się z drugim?

NIE. Dla kupującego (tutaj: spółki) taka sytuacja stwarza dość komfortową pozycję, ponieważ w przypadku awarii agregatu możliwy będzie wybór podstawy odpowiedzialności pomiędzy rękojmią za wady oraz gwarancją jakości. O wyborze jednej z nich może decydować np. wachlarz dostępnych uprawnień oraz wspomniany w pytaniu termin odpowiedzialności, w tym wypadku dwukrotnie dłuższy w przypadku gwarancji jakości. W przypadku gwarancji jakości termin ten określa gwarant, a jeżeli w gwarancji nie zastrzeżono innego terminu, wówczas odpowiedzialność sprzedawcy trwa jeden rok, podobnie jak w przypadku rękojmi za wady rzeczy sprzedanej.

Trzeba jednak pamiętać, że w przypadku rękojmi uprawnień należy dochodzić w ciągu terminu dotyczącego rękojmi (np. składając w sądzie pozew zawierający żądanie obniżenia ceny), natomiast w razie korzystania z gwarancji wystarczy, że wada ujawni się w terminie objętym gwarancją - same zaś uprawnienia mogą być dochodzone później.

Odpowiedzialność sprzedawcy z tytułu rękojmi za wady rzeczy powstaje z mocy prawa (Kodeksu cywilnego), choć w obrocie gospodarczym może być ona wyłączona lub ograniczona, co jednak wymaga odpowiedniego zastrzeżenia w treści umowy. Z kolei gwarancja to w istocie tylko umowa pomiędzy sprzedawcą a kupującym, której treść określa dokument gwarancyjny (np. karta gwarancyjna, której rolę może pełnić także zamówienie/umowa lub faktura). Sprzedawca nie ma obowiązku udzielać gwarancji jakości.

W przypadku gdy dochodzi - jak w omawianej sytuacji - do udzielenia gwarancji jakości, wówczas w razie ujawnienia się wady fizycznej kupujący będzie miał wybór, czy skorzystać z uprawnień z tytułu rękojmi (np. odstąpienia od umowy, żądania obniżenia ceny), czy może alternatywnie z praw wynikających z gwarancji (np. żądania usunięcia wady).

Treść gwarancji jakości kształtuje gwarant. W braku szczegółowych postanowień umownych na ten temat zastosowanie znajduje zasada i jednocześnie domniemanie, że wystawca dokumentu (gwarant) jest obowiązany do usunięcia wady fizycznej rzeczy lub do dostarczenia rzeczy wolnej od wad, jeżeli wady te ujawnią się w ciągu terminu określonego w gwarancji. Umowa gwarancji może jednak ograniczyć obowiązki gwaranta np. do naprawy rzeczy i wyłączyć możliwość żądania wymiany rzeczy wadliwej na wolną od wad (por. wyrok Sądu Najwyższego z dnia 16 kwietnia 2004 r., sygn. akt I CK 599/2003).

W przypadku rękojmi za wady Kodeks cywilny przewiduje aż cztery różne uprawnienia. Kupujący może wybrać, czy:

  • odstąpić od umowy,
     
  • żądać obniżenia ceny,
     
  • żądać dostarczenia rzeczy wolnych od wad oraz naprawienia szkody wynikłej z opóźnienia,
     
  • żądać usunięcia wady.

www.UmowyCywilnoprawne.pl - Umowa sprzedaży:

 Chcesz wiedzieć więcej, skorzystaj z Portalu Podatkowo-Księgowego www.gofin.pl
www.KodeksCywilny.pl » 
Więcej w zasobach płatnych

Serwis Głównego Księgowego

Gazeta Podatkowa

Indeks Księgowań - Księgowanie od A do Z
GOFIN NEWS - mobilna aplikacja dla Księgowych!
PRZEWODNIKI on-line Księgowego i Kadrowego
Pomocniki Księgowego

Terminarz

maj 2018
PN WT ŚR CZ PT SO ND
1
2
3
4
5
6
8
9
11
12
13
14
16
17
18
19
20
22
23
24
26
27
28
29
30
31
ASYSTENT GOFIN - Darmowa aplikacja dla Księgowych
sklep.gofin.pl - RABATY, NAGRODY, PROMOCJE
NEWSLETTERY
Fachowe czasopisma - PoznajProdukty.gofin.pl
Kodeks cywilny - zbiór przepisów prawnych z zakresu prawa cywilnego
Spółki - powstawanie, łączenie, przekształcanie, podział i likwidacja

GOFIN PODPOWIADA

Kompleksowe opracowania tematyczne

Sklep internetowy - sklep.gofin.pl
gofin
sgk
czasopisma
forum
sklep
gazeta podatkowa
 
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o., ul. Owocowa 8, 66-400 Gorzów Wlkp., tel. 95 720 85 40, faks 95 720 85 60
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN
Szanowny Użytkowniku !
Prosimy o zapoznanie się z poniższymi informacjami oraz wyrażenie dobrowolnej zgody poprzez kliknięcie przycisku "Zgadzam się".
Pamiętaj, że zawsze możesz wycofać zgodę.

Serwis internetowy, z którego Pani/Pan korzysta używa plików cookies w celu:

  • zapewnienia prawidłowego działania serwisów (utrzymania sesji),

  • analizy statystyk ruchu i reklam w serwisach,

  • zbierania i przetwarzania danych osobowych w celu wyświetlenia personalizowanych reklam.

Pliki cookies

Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z serwisu, w celu administrowania serwisem, dostosowania treści serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania behawioralnego reklamy (dostosowania treści reklamy do indywidualnych potrzeb użytkownika). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do internetu oraz w Polityce prywatności i plików cookies.

Administratorzy

Administratorem Pana/Pani danych osobowych w związku z korzystaniem z serwisu internetowego i jego usług jest Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o.

Administratorem danych osobowych w plikach cookies w związku z wyświetleniem analizy statystyk i wyświetlaniem spersonalizowanych reklam jest partner Wydawnictwa Podatkowego GOFIN sp. z o.o., Stroer Digital Operations sp. z o.o. (SDO). Odbiorcą informacji z plików cookies są Netsprint S.A., Google LLC oraz spółki zlecające SDO realizację kampanii reklamowej, a także podmioty badające i zliczające tę kampanię. Dane te mogą ponadto zostać udostępnione na rzecz partnerów handlowych SDO.

Jakie ma Pani/Pan prawa w stosunku do swoich danych osobowych?

Wobec swoich danych mają Pan/Pani prawo do żądania dostępu do swoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych, prawo do cofnięcia zgody.

Podstawy prawne przetwarzania Pani/Pana danych osobowych

  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z wykonaniem umowy

    Umowa w naszym przypadku oznacza akceptację regulaminu naszych usług. Jeśli zatem akceptuje Pani/Pan umowę na realizację danej usługi, to możemy przetwarzać Pani/Pana dane w zakresie niezbędnym do realizacji tej umowy.

  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z prawnie uzasadnionym interesem administratora

    Dotyczy sytuacji, gdy przetwarzanie danych jest uzasadnione z uwagi na usprawiedliwione potrzeby administratora, tj. dokonanie pomiarów statystycznych, ulepszania naszych usług, jak również prowadzenie marketingu i promocji własnych usług administratora w serwisie internetowym.

  • Dobrowolna zgoda

    Aby móc wyświetlać spersonalizowane reklamy dopasowane do Pani/Pana zainteresowań, partner Wydawnictwa Podatkowego GOFIN sp. z o.o., Stroer Digital Operations sp. z o.o. musi mieć możliwość przetwarzania Pani/Pana danych. Udzielenie takiej zgody jest całkowicie dobrowolne (nie ma obowiązku jej udzielenia).

Zgoda

W związku z powyższymi wyjaśnieniami prosimy o wyrażenie dobrowolnej zgody na przetwarzanie Pani/Pana danych osobowych w związku z możliwością wyświetlenia reklam dopasowanych do Pani/Pana zainteresowań poprzez kliknięcie w przycisk „Zgadzam się” lub „Nie teraz” w przypadku braku zgody.