umowy cywilnoprawne, umowa cywilna, umowa zlecenie, umowa o dzieło, umowa sprzedaży, umowa najmu
lupa
A A A

Niedozwolone klauzule umowne w regulaminach i wzorach umów - Dodatek do Gazety Podatkowej nr 24 (961) z dnia 25.03.2013

Odbiór odpowiedzi na reklamację

Nie można zmuszać konsumenta, który złożył reklamację, aby po odbiór odpowiedzi musiał udać się osobiście do sklepu. Takie postanowienie w formularzu zgłoszenia reklamacji nie będzie wiązać konsumenta.

Jeśli przedsiębiorca zawarł umowę z konsumentem, a ten następnie zgłasza reklamację i żąda np. wymiany towaru na nowy albo jego naprawy, przedsiębiorca ma 14 dni na udzielenie na nią odpowiedzi. Jeżeli sprzedawca nie ustosunkował się do żądania konsumenta w terminie 14 dni, uważa się, że uznał je za uzasadnione. Wynika to z art. 8 ust. 3 ustawy o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej… (Dz. U. z 2002 r. nr 141, poz. 1176 ze zm.).

Wymóg ustosunkowania się do reklamacji pod rygorem uznania jej za zasadną bywa dla przedsiębiorców uciążliwy tym bardziej, że odpowiedź powinna w terminie 14 dni dotrzeć do konsumenta (nie wystarczy więc wysłanie listu ostatniego dnia terminu). Nie należy jednak zmuszać konsumenta do tego, aby po odbiór odpowiedzi na reklamację musiał się osobiście udać do sklepu. To na sprzedawcy ciąży obowiązek ustosunkowania się do reklamacji i poinformowania konsumenta o zajętym stanowisku w terminie 14 dni. Ciężaru procesu reklamacyjnego nie można przerzucać na konsumenta, zmuszając go do ponoszenia dodatkowych wydatków lub strat związanych z koniecznością wizyty w sklepie, narażając na utratę czasu i mitręgę - uznał Sąd Apelacyjny w Warszawie w wyroku z dnia 20 stycznia 2006 r., sygn. akt VI ACa 537/05. Sąd nie miał też wątpliwości, że druk "zgłoszenia reklamacyjnego" jest stosowanym przez przedsiębiorcę wzorcem umowy regulującym poboczne kwestie związane z umową sprzedaży (proces reklamacyjny).

Postanowieniami niedozwolonymi konsumenci nie są związani. W przypadku omawianej klauzuli może to oznaczać, że jeśli konsument nie zgłosi się do sklepu po odbiór odpowiedzi na reklamację w terminie 14 dni, a przedsiębiorca tej odpowiedzi nie przekaże mu w inny sposób, to reklamacja będzie traktowana jako uwzględniona z powodu braku poinformowania konsumenta o zajętym przez przedsiębiorcę stanowisku w ustawowym terminie 14 dni. Przedsiębiorca nie ma obowiązku informować o odpowiedzi za pomocą listu poleconego - może to zrobić np. SMS-em, e-mailem.

"Klient zobowiązuje się w terminie 14 dni odebrać decyzję dotyczącą ustosunkowania się sprzedawcy do żądania kupującego bez dodatkowego powiadomienia".

Klauzula umowna wpisana do rejestru niedozwolonych klauzul UOKiK pod poz. 679

www.UmowyCywilnoprawne.pl - Umowa sprzedaży:

 Chcesz wiedzieć więcej, skorzystaj z Portalu Podatkowo-Księgowego www.gofin.pl
www.KodeksCywilny.pl » 
Więcej w zasobach płatnych

Serwis Głównego Księgowego

Gazeta Podatkowa

Terminarz

kwiecień 2024
PN WT ŚR CZ PT SO ND
1
3
4
6
7
9
11
12
13
14
16
17
18
19
20
21
23
24
26
27
28
29
IIIIIIIVVVIVIIVIIIIXXXIXII
sklep.gofin.pl - RABATY, NAGRODY, PROMOCJE
NEWSLETTERY
Fachowe czasopisma - PoznajProdukty.gofin.pl
Kodeks Cywilny - zbiór przepisów prawnych z zakresu prawa cywilnego
Spółki - powstawanie, łączenie, przekształcanie, podział i likwidacja
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o., ul. Owocowa 8, 66-400 Gorzów Wlkp., tel. 95 720 85 40, faks 95 720 85 60
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN
Szanowny Użytkowniku !
Prosimy o zapoznanie się z poniższymi informacjami oraz wyrażenie dobrowolnej zgody poprzez kliknięcie przycisku "Zgadzam się".
Pamiętaj, że zawsze możesz wycofać zgodę.

Serwis internetowy, z którego Pani/Pan korzysta używa plików cookies w celu:

  • niezbędnego zapewnienia prawidłowego działania Serwisów (utrzymania sesji),
  • realizacji funkcjonalności ułatwiających obsługę Serwisu,
  • dopasowania reklam w serwisach społecznościowych,
  • analizy statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
  • zbierania i przetwarzania danych w celu wyświetlenia reklam produktów własnych i klientów reklamowych oraz do śledzenia użytkowników, kliknięć i konwersji wyświetlanych reklam.
Pliki cookies

Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z Serwisu, w celu administrowania Serwisem, dostosowania treści Serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania reklamy (dostosowania treści reklamy do indywidualnych potrzeb użytkownika). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika Serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do internetu oraz w Polityce prywatności i plików cookies.

Administratorzy

Administratorem Pana/Pani danych osobowych w związku z korzystaniem z Serwisu internetowego i jego usług jest Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o. Administratorem danych osobowych w plikach cookies w związku z wyświetleniem analizy statystyk i wyświetlaniem spersonalizowanych reklam są partnerzy Wydawnictwa Podatkowego GOFIN sp. z o.o., Google Inc, Facebook Inc.

Jakie ma Pani/Pan prawa w stosunku do swoich danych osobowych?

Wobec swoich danych mają Pan/Pani prawo do żądania dostępu do swoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych, prawo do cofnięcia zgody.

Podstawy prawne przetwarzania Pani/Pana danych osobowych
  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z wykonaniem umowy.

    Umowa w naszym przypadku oznacza akceptację regulaminu naszych usług. Jeśli zatem akceptuje Pani/Pan umowę na realizację danej usługi, to możemy przetwarzać Pani/Pana dane w zakresie niezbędnym do realizacji tej umowy.

  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z prawnie uzasadnionym interesem administratora.

    Dotyczy sytuacji, gdy przetwarzanie danych jest uzasadnione z uwagi na usprawiedliwione potrzeby administratora, tj. dokonanie pomiarów statystycznych, ulepszania naszych usług, jak również prowadzenie marketingu i promocji własnych usług administratora.

  • Dobrowolna zgoda.

    Aby móc realizować cele:
    - zapamiętania Pani/Pana decyzji w Serwisach w zakresie korzystania z dostępnych opcjonalnie funkcjonalności,
    - analiz statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
    - dopasowania reklam w serwisach społecznościowych,
    - wyświetlania spersonalizowanych reklam produktów własnych i klientów reklamowych oraz do śledzenia użytkowników, kliknięć i konwersji wyświetlanych reklam w związku z odwiedzaniem niniejszego Serwisu internetowego partnerzy Wydawnictwa Podatkowego Gofin sp. z o.o. muszą mieć możliwość przetwarzania Pani/Pana danych.

Potrzebna jest Nam Pani/Pana dobrowolna zgoda na zapisy w plikach cookies w celach realizacji powyższych celów.
W związku z powyższymi wyjaśnieniami prosimy o wyrażenie dobrowolnej zgody na zapisywanie informacji w plikach cookies przez kliknięcie przycisku „Zgadzam się” lub „Nie teraz” w przypadku braku zgody. Istnieje możliwość skorzystania z „ustawień zaawansowanych” plików cookies w celu określenia indywidualnych zgód na zapis wybranych plików cookies realizujących wybrane cele.