umowy cywilnoprawne, umowa cywilna, umowa zlecenie, umowa o dzieło, umowa sprzedaży, umowa najmu
lupa
Uwaga: Do 20 maja 2024 r. roczne rozliczenie składki na ubezpieczenie zdrowotne przez przedsiębiorców
A A A

Gazeta Podatkowa nr 13 (1054) z dnia 13.02.2014

Transakcja poza lokalem przedsiębiorstwa

Podczas prezentacji urządzeń medycznych nabyłam urządzenie specjalistyczne, które według zapewnień prezenterów miało służyć leczeniu moich dolegliwości. Zostałam poinformowana o możliwości odesłania urządzenia w ciągu 14 dni od zakupu, otrzymałam także wzór pisma o odstąpieniu od umowy. Ponieważ lekarz poinformował mnie, że urządzenie może być niebezpieczne dla mojego zdrowia, odesłałam je. Sprzedawca nie uznał jednak mojego odstąpienia, gdyż nastąpiło po 12 dniach od zakupu. Co mogę zrobić w takiej sytuacji?

W sytuacji gdy umowa była zawarta poza lokalem przedsiębiorstwa, przez który rozumie się miejsce przeznaczone do obsługiwania publiczności i oznaczone zgodnie z przepisami o działalności gospodarczej, konsumentowi przysługuje uprawnienie do odstąpienia od umowy bez podania przyczyny. Wynika ono z art. 2 ust. 1 ustawy o ochronie niektórych praw konsumentów oraz odpowiedzialności za szkodę wyrządzoną przez produkt niebezpieczny (Dz. U. z 2012 r. poz. 1225).

Przywołana ustawa nakłada obowiązki głównie na przedsiębiorcę prowadzącego sprzedaż poza lokalem przedsiębiorstwa. Zobowiązany jest on bowiem m.in. do okazania konsumentowi dokumentu potwierdzającego prowadzenie działalności gospodarczej oraz potwierdzenia tożsamości. Ponadto na podstawie art. 3 ust. 1 ustawy obowiązkiem przedsiębiorcy jest poinformowanie konsumenta na piśmie o prawie odstąpienia od umowy w terminie, 10 dni od jej zawarcia, wręczenie wzoru oświadczenia o odstąpieniu, a także pisemnego potwierdzenia zawarcia umowy.

Czytelniczka powinna więc sprawdzić, czy dokumenty takie zostały jej wręczone, a przede wszystkim (niezależnie od przekazywanych ustnie informacji o prawie do odstąpienia od umowy w ciągu 14 dni od zakupu) czy przedsiębiorca wykonał obowiązek pisemnego poinformowania jej o prawie do odstąpienia od umowy w ciągu 10 dni. Jeżeli bowiem wymóg ten nie został spełniony, zastosowanie znajdzie art. 4 ustawy, zgodnie z którym, jeżeli konsument nie został poinformowany na piśmie o prawie odstąpienia od umowy, bieg terminu, o którym mowa w art. 2 ust. 1, nie rozpoczyna się. W takim wypadku konsument może odstąpić od umowy w terminie dziesięciu dni od uzyskania informacji o prawie odstąpienia. Przy czym konsument nie może z tego powodu odstąpić od umowy po upływie trzech miesięcy od jej wykonania.


10 dni - termin na odstąpienie od umowy zawartej poza lokalem przedsiębiorstwa.


Jeżeli zatem przedsiębiorca nie wykonał ciążących na nim obowiązków ustawowych, a nie minęły jeszcze 3 miesiące od momentu wykonania umowy, Czytelniczka ma prawo odstąpić od umowy. Jeśli natomiast nie spełnia wymogów do odstąpienia od umowy na podstawie art. 4 ustawy, należy powołać się na zawarte w Kodeksie cywilnym przepisy o wadach oświadczenia woli. Ponieważ Czytelniczka została wprowadzona w błąd, że nabyty przedmiot poprawi jej stan zdrowia, może ona uchylić się od skutków prawnych oświadczenia woli złożonego pod wpływem błędu. W tym celu należy złożyć sprzedawcy oświadczenie o uchyleniu się od skutków prawnych czynności zawartej pod wpływem błędu (art. 88 K.c.). Jeżeli błąd był istotny i wywołany przez sprzedawcę, dopuszczalne jest powołanie się na art. 84 K.c.

www.UmowyCywilnoprawne.pl - Umowa sprzedaży:

 Chcesz wiedzieć więcej, skorzystaj z Portalu Podatkowo-Księgowego www.gofin.pl
www.KodeksCywilny.pl » 
Więcej w zasobach płatnych

Serwis Głównego Księgowego

Gazeta Podatkowa

Terminarz

maj 2024
PN WT ŚR CZ PT SO ND
1
2
3
4
5
8
9
11
12
13
14
16
17
18
19
21
22
23
24
25
26
28
29
30
IIIIIIIVVVIVIIVIIIIXXXIXII
sklep.gofin.pl - RABATY, NAGRODY, PROMOCJE
NEWSLETTERY
Fachowe czasopisma - PoznajProdukty.gofin.pl
Kodeks Cywilny - zbiór przepisów prawnych z zakresu prawa cywilnego
Spółki - powstawanie, łączenie, przekształcanie, podział i likwidacja
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o., ul. Owocowa 8, 66-400 Gorzów Wlkp., tel. 95 720 85 40, faks 95 720 85 60
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN
Szanowny Użytkowniku !
Prosimy o zapoznanie się z poniższymi informacjami oraz wyrażenie dobrowolnej zgody poprzez kliknięcie przycisku "Zgadzam się".
Pamiętaj, że zawsze możesz wycofać zgodę.

Serwis internetowy, z którego Pani/Pan korzysta używa plików cookies w celu:

  • niezbędnego zapewnienia prawidłowego działania Serwisów (utrzymania sesji),
  • realizacji funkcjonalności ułatwiających obsługę Serwisu,
  • dopasowania reklam w serwisach społecznościowych,
  • analizy statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
  • zbierania i przetwarzania danych w celu wyświetlenia reklam produktów własnych i klientów reklamowych oraz do śledzenia użytkowników, kliknięć i konwersji wyświetlanych reklam.
Pliki cookies

Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z Serwisu, w celu administrowania Serwisem, dostosowania treści Serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania reklamy (dostosowania treści reklamy do indywidualnych potrzeb użytkownika). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika Serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do internetu oraz w Polityce prywatności i plików cookies.

Administratorzy

Administratorem Pana/Pani danych osobowych w związku z korzystaniem z Serwisu internetowego i jego usług jest Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o. Administratorem danych osobowych w plikach cookies w związku z wyświetleniem analizy statystyk i wyświetlaniem spersonalizowanych reklam są partnerzy Wydawnictwa Podatkowego GOFIN sp. z o.o., Google Inc, Facebook Inc.

Jakie ma Pani/Pan prawa w stosunku do swoich danych osobowych?

Wobec swoich danych mają Pan/Pani prawo do żądania dostępu do swoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych, prawo do cofnięcia zgody.

Podstawy prawne przetwarzania Pani/Pana danych osobowych
  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z wykonaniem umowy.

    Umowa w naszym przypadku oznacza akceptację regulaminu naszych usług. Jeśli zatem akceptuje Pani/Pan umowę na realizację danej usługi, to możemy przetwarzać Pani/Pana dane w zakresie niezbędnym do realizacji tej umowy.

  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z prawnie uzasadnionym interesem administratora.

    Dotyczy sytuacji, gdy przetwarzanie danych jest uzasadnione z uwagi na usprawiedliwione potrzeby administratora, tj. dokonanie pomiarów statystycznych, ulepszania naszych usług, jak również prowadzenie marketingu i promocji własnych usług administratora.

  • Dobrowolna zgoda.

    Aby móc realizować cele:
    - zapamiętania Pani/Pana decyzji w Serwisach w zakresie korzystania z dostępnych opcjonalnie funkcjonalności,
    - analiz statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
    - dopasowania reklam w serwisach społecznościowych,
    - wyświetlania spersonalizowanych reklam produktów własnych i klientów reklamowych oraz do śledzenia użytkowników, kliknięć i konwersji wyświetlanych reklam w związku z odwiedzaniem niniejszego Serwisu internetowego partnerzy Wydawnictwa Podatkowego Gofin sp. z o.o. muszą mieć możliwość przetwarzania Pani/Pana danych.

Potrzebna jest Nam Pani/Pana dobrowolna zgoda na zapisy w plikach cookies w celach realizacji powyższych celów.
W związku z powyższymi wyjaśnieniami prosimy o wyrażenie dobrowolnej zgody na zapisywanie informacji w plikach cookies przez kliknięcie przycisku „Zgadzam się” lub „Nie teraz” w przypadku braku zgody. Istnieje możliwość skorzystania z „ustawień zaawansowanych” plików cookies w celu określenia indywidualnych zgód na zapis wybranych plików cookies realizujących wybrane cele.